Nieuws

Brief aan gemeente over plannen A7

22 november 2016 – In de Zuidoostbeemster is gisteravond een drukbezochte informatieavond gehouden over de toekomstplannen van Rijkswaterstaat met de Rijksweg A7. Rijkswaterstaat doet een zogenaamde Corridorstudie op het traject Amsterdam – Hoorn en het traject ter hoogte van Purmerend staat daarin extra in de belangstelling. Reden hiervoor is de krappe bocht ter hoogte van het Beusebos. Hoe deze krappe bocht ooit kon ontstaan was al eerder te zien in onze documentaire over de Cromme Wijsent.

Nu is in deze Corridorstudie een steeds vaker genoemde optie het rechttrekken van de snelweg op deze plek. Dat zou betekenen dat de snelweg ten westen van het Beusebos zou gaan lopen. Omdat dit ingrijpende veranderingen zijn voor zowel de natuur als de inwoners van de regio heeft Stichting Vrienden van het Beusebos het initiatief genomen een open brief aan de gemeente Purmerend te schrijven. In deze brief stellen wij voor ook in Purmerend een informatieavond te organiseren over dit belangrijke onderwerp. De brief is mede ondertekend door Milieudefensie Waterland, Stichting Behoud Waterland, IVN Waterland en Wijkvereniging De Hazepolder.

Zodra de gemeente reageert op onze brief zullen wij dat op deze site uiteraard melden.

Het mogelijke nieuwe traject van de A7.
Het mogelijke nieuwe traject van de A7.

 

17 gedachten over “Brief aan gemeente over plannen A7

  1. het is toch jammer dat de slechte aan leg van die A7 in der tijd levens (leven) heeft gekost en een boel weggegooid geld gedoe met rotondes bochtjes in een snel weg waar je met 150 door heen kan maar waar je blij mag zijn met 50 ik weet niet of ik met deze opm. het beusebos help dat ik wel steun maar ik maak me treurig dat die goed betaalde planners zo slecht nadenken en niet voor uit denken.

  2. Het is toch wel bekend dat RW 7 vroeger in het ontwerp doorgetrokken was richting ilpendan en door het zgn varkensland was geprojecteer. De bocht die er nu ligt was een afslag

  3. Ik zou de gemeente Wormerland er ook bij betrekken, als de bocht recht getrokken wordt gaat dat over hun grondgebied. Als bewoner van de Neck ben ik er ook niet blij mee, een snelweg nog veel dichter op mijn achtertuin. Omdat mensen zich niet kunnen gedragen op de snelweg hoeft er toch geen bocht omgelegd te worden?! Niet de bocht maar menselijk gedrag is de oorzaak van problemen aldaar. Het zou ook fijn zijn als de maximumsnelheid op het traject Zaandam – Purmerend-Noord gewoon max. 100 is. Maar ja, de mensen willen gewoon hard rijden, om een minuut sneller thuis te zijn (dat levert het op als je van 120 ipv 100 rijd op dat traject). In de spits haal je dat sowieso niet.

  4. Goed zeg, Interessante ontwikkeling die A7-studie! Nooit gedacht dat een snelweg zou kunnen bijdragen aan behoud van groen. Lijkt me een goede kans voor behoud van het bos als het bij verlegging van de A7 van extra belang wordt als én goed bereikbaar, én als kant en klare groene, recreatieve bufferzone. Deze ontwikkeling zeker gaan gebruiken als extra hefboom naar de gemeente Purmerend.
    Wel gek trouwens dat er nu alleen met de Beemster-bewoners is gepraat?!

  5. Dank voor dit bericht! Het komt wel als donderslag bij heldere hemel. Dit is voor het eerst dat we van deze plannen horen en als inwoners van Neck vinden we het zeer zorgelijk dat de snelweg zo vreselijk dichtbij komt te liggen. Hou ons graag op de hoogte!!!

  6. Als het hele groene traject tunnel wordt, dan zou het wat mij betreft een optie zijn, al is die weinig realistisch, het bouwen zal ingrijpend zijn, en daar zitten we ook niet op te wachten. Er staan ook woningen op het groene traject …

  7. Heel interessant want hiermee worden de plannen van de Gem. P. voor dit gebied op de korte termijn ook lastiger. Veel interessanter is de optie van RWS om er een aquaduct van te maken onder het NHkanaal daarmee wordt de hele A7 verdiept en neemt de geluidsoverlast in de ZOB en Neck sterk af. Van het restant van de A7 maken we een fraaie oeverzwaluwwand met uitzicht op Weidevenne, kortom een win win situatie…

  8. Heel interessant want hiermee worden de plannen van de Gem. P. voor dit gebied op de korte termijn ook lastiger. Veel interessanter is de optie van RWS om er een aquaduct van te maken onder het NHkanaal daarmee wordt de hele A7 verdiept en neemt de geluidsoverlast in de ZOB en Neck sterk af. Van het restant van de A7 maken we een fraaie oeverzwaluwwand met uitzicht op Weidevenne, kortom een win win situatie…

  9. nog nooit problemen gehad om die bocht met 120 te nemen. ben nu bang dat de gemeente het bos bij Weidevenne gaat trekken en er huizen gaat bouwen

  10. Beste mensen,

    Mocht de A7 recht getrokken worden, dat hoop ik niet want de lijnen lopen over ons huis, dan weerhoud dat de gemeente Purmerend niet van het kappen van de bomen. Purmerend wil tussen nu en 2050 maar liefst 6268 nieuwe woningen bouwen.
    En mogelijk wel meer.
    een citaat uit MIRT-verkenning Corridorstudie Amsterdam-Hoorn :
    >>
    Purmerend werkt aan een evenwichtige woon-werkbalans door in de stad zelf meer
    werkgelegenheid te creëren. Dat gebeurt onder meer door bedrijvigheid in het ‘kommetje’
    – de bocht in het tracé van de A7 – en de invulling van bedrijventerrein Baanstee Noord.
    <<
    Purmerend wil verstedelijken ten koste van de natuur.

  11. Nog even een reactie:
    Het gaat niet om de snelheid die gereden wordt op de A7. De A7 is nu redelijk gangbaar vanaf Purmerend-Zuid. Vanaf Hoorn is het nog steeds geen pretje. De verwachting is dat het in 2020, dus over 4 jaar, weer helemaal vastloopt. 1 van de knelpunten is de bocht bij Purmerend Zuid omdat de meeste mensen daar zachter gaan rijden of gaan remmen, blijkbaar heeft deze bocht daar een reden toe.
    Als je de plannen leest dan gaat er iets gebeuren met de A7 en het kommetje, de acties zijn in 2015 al gestart. Als gewone burger wordt je pas op de hoogte gebracht als de eerste boom gekapt wordt. Dus het is zaak om je zelf op de hoogte te houden:
    https://www.plancapaciteit.nl/
    http://www.corridoramsterdamhoorn.nl/

    1. Zoals ik al eerder schreef, de snelheid moet op dat traject nar beneden, 100 is snel genoeg, hoef je ook niet zo af te remmen, en maakt het invoegen ook makkelijker. En natuurlijk wel controleren en handhaven (traject controle!), want daar ontbreekt het aan, en als de pakkans nihil is blijven de mensen hard rijden. Ik zou het fantastisch vinden als er een tunnel zou komen met max 100 km/uur (weg uit het zicht, minder lawaai), maar hoe die gerealiseerd zou moeten worden baart mij wel zorgen. Dat zal voor enorme overlast zorgen. Dit alles met behoud van het Beukenbos!

  12. Nog even een reactie:
    Het gaat niet om de snelheid die gereden wordt op de A7. De A7 is nu redelijk gangbaar vanaf Purmerend-Zuid. Vanaf Hoorn is het nog steeds geen pretje. De verwachting is dat het in 2020, dus over 4 jaar, weer helemaal vastloopt. 1 van de knelpunten is de bocht bij Purmerend Zuid omdat de meeste mensen daar zachter gaan rijden of gaan remmen, blijkbaar heeft deze bocht daar een reden toe.
    Als je de plannen leest dan gaat er iets gebeuren met de A7 en het kommetje, de acties zijn in 2015 al gestart. Als gewone burger wordt je pas op de hoogte gebracht als de eerste boom gekapt wordt. Dus het is zaak om je zelf op de hoogte te houden:
    https://www.plancapaciteit.nl/
    http://www.corridoramsterdamhoorn.nl/

  13. Wat erg onverwachtes en wat een wanbeleid. Had de gemeente Purmerend dit niet meteen mee kunnen nemen in het hele verhaal rondom het Beusebos. Ik leef mee met de inwoners van Neck. Dit gaat ten koste van hun leefgenot en gezondheid. Maar bovenal het Beusebos moet behouden blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *