30 november 2015 – De spiksplinternieuwe reclamemast bij het Beusebos heeft de storm van afgelopen zondag niet goed doorstaan. Een groot reclamedoek sloeg gedeeltelijk los, scheurde en klapperde urenlang heen en weer in de storm. De gealarmeerde politie en brandweer lieten zich niet zien en de exploitant gaf maandagochtend aan ‘van niets te weten’.
Er had een zeer ernstig ongeluk op de snelweg kunnen gebeuren als het de doek helemaal was losgewaaid. Voorzitter van de stichting Vrienden van het Beusebos Eric Kooijman had juist zondagmiddag 29 november een interview over die mast gegeven in het radioprogramma Focus van RTV Purmerend. Daarin vertelt hij dat de mast een gevaar voor de verkeersveiligheid is. Dat diezelfde avond het doek los zou waaien en voor een gevaarlijke situatie zou zorgen had niemand verwacht.
Vanuit de betrokkenheid bij dit gebied heeft Stichting Vrienden van het Beusebos haar zorgen geuit. De plaatsing van een reclamezuil lijkt de stichting onverstandig in een bocht langs de A7, op een plek waar chauffeurs beter hun volledige aandacht bij de kromming in de weg kunnen houden. Dit bleek al uit een brief van Rijkswaterstaat d.d. 28 oktober 2013 aan de gemeente Purmerend waarin ze ‘de plaatsing van de reclamezuil onwenselijk acht voor een veilige doorstroming van het verkeer”.
De hele nacht klapperden stukken doek en reflecteerde het licht op de nu kale achtergrond van het reclamebord. Zeer afleidend voor het verkeer en het had totaal mis kunnen gaan als er een stuk doek de snelweg was opgewaaid. Met bijna 14.000 verkeersbewegingen over de A7 met brandbare gassen, – vloeistoffen en toxische vloeistoffen kunnen dit soort situaties enorm escaleren. De gealarmeerde brandweer gaf zondagavond aan dat men wel op de hoogte was, maar er niet bij kon komen. Ook de politie heeft de gevaarlijke situatie blijkbaar niet kunnen wegnemen.
Het is shockerend dat maandagochtend, na een telefoontje met de exploitant, blijkt dat dit bedrijf niet eens op de hoogte was gebracht van de verkeersonveilige situatie. Niemand had tot dat moment iets ondernomen. Op dit moment (maandagavond 30 november, red.) wordt het wapperende doek eindelijk door mensen van het reclamebedrijf verwijderd.